dimarts, 24 de maig del 2016

Icones i senyals

Bona tarda!

En el món on vivim estem envoltats d’icones i senyals. És per això que és un tema important a treballar amb els nostres alumnes, ja que en el seu dia a dia es trobaran davant d’alguns que coneixeran i d’altres que no.

Font: FaltaDigital
Per començar, caldria fer una distinció entre icones i senyals. Mentre que la icona té la finalitat de representar, el senyal indica, recomana o prohibeix. A més a més, la icona tendeix a ser molt fidedigna amb allò que representa i el senyal, en canvi, a ser més esquemàtic. Tots dos elements ens serveixen per resumir llargues instruccions en una sola imatge, que ens permet reconèixer  a simple vista les ordres que hem de seguir per a realitzar alguna acció complexa.

Font: Pixabay
A més a més de la seva capacitat de síntesi, aquests elements també busquen la qualitat d’universalitat, fet que pot ser molt útil. Un clar exemple és el senyal d’Stop. Si qualsevol persona del món (ja fos xinesa, brasilera o australiana) vingués a Catalunya i es trobés amb un senyal d’Stop sabria perfectament que el significat d’aquest senyal vol dir aturar-se. Aquesta comprensió no seria tan fàcil amb altres recursos com per exemple el llenguatge.

Però que les icones i els senyals siguin comprensibles per gran part de la població mundial no vol dir que hi hagi alguns amb significats dubtosos o difícils de desxifrar, com ara les icones d’una rentadora o d’una etiqueta de roba. En aquests casos és necessari que l’usuari tingui uns coneixements previs o que hagi rebut alguna informació, com ara un manual d’instruccions o, en el nostre cas, una explicació d’un mestre cap a un alumne. Aquests coneixements previs estan molt marcats per condicionaments culturals, geogràfics, per l’edat o el sexe...

Existeixen molts recursos per introduir els nostres alumnes en el món de les icones i els senyals i fer que comencin a familiaritzar-se amb els més usuals. Una manera molt senzilla i eficaç és treballar-los a través dels contes. A continuació us deixo una imatge amb diferents contes que estan explicats mitjançant les icones o els senyals, i que poden ser molt enriquidors per als nostres alumnes.

Font: Encarna Beltrán

A més a més, després d’haver treballat els contes amb els alumnes es pot proposar una activitat que consisteix en què ells mateixos creïn el seu propi conte però fent ús de senyals o icones. Jo mateixa, amb l’ajuda de la meva companya Sandra, vaig crear un conte titulat “Camí a l’escola” amb imatges únicament de senyals versemblants. Aquesta activitat ens podria resultar útil perquè els nostres alumnes puguin relacionar les imatges amb el seu significat; així, s’estimula el seu pensament simbòlic, sempre amb l’ajuda del professor o de les persones que l’envolten.



Per acabar, us proposo un joc interactiu molt entretingut per als més petits: La aventura de las señales!

Fins a la propera!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada