Bona tarda!
En el món on vivim estem envoltats d’icones i senyals. És per això que és un tema important a treballar amb els nostres alumnes, ja que en el seu dia a dia es trobaran davant d’alguns que coneixeran i d’altres que no.
En el món on vivim estem envoltats d’icones i senyals. És per això que és un tema important a treballar amb els nostres alumnes, ja que en el seu dia a dia es trobaran davant d’alguns que coneixeran i d’altres que no.
Font: FaltaDigital |
Per començar,
caldria fer una distinció entre icones i senyals. Mentre que la icona té la
finalitat de representar, el senyal indica, recomana o prohibeix. A més a més,
la icona tendeix a ser molt fidedigna amb allò que representa i el senyal, en
canvi, a ser més esquemàtic. Tots dos elements ens serveixen per resumir llargues
instruccions en una sola imatge, que ens permet reconèixer a simple vista les ordres que hem de seguir
per a realitzar alguna acció complexa.
Font: Pixabay |
A més a més de la
seva capacitat de síntesi, aquests elements també busquen la qualitat d’universalitat,
fet que pot ser molt útil. Un clar exemple és el senyal d’Stop. Si qualsevol
persona del món (ja fos xinesa, brasilera o australiana) vingués a Catalunya i
es trobés amb un senyal d’Stop sabria perfectament que el significat d’aquest
senyal vol dir aturar-se. Aquesta comprensió no seria tan fàcil amb altres
recursos com per exemple el llenguatge.
Però que les icones
i els senyals siguin comprensibles per gran part de la població mundial no vol
dir que hi hagi alguns amb significats dubtosos o difícils de desxifrar, com
ara les icones d’una rentadora o d’una etiqueta de roba. En aquests casos és
necessari que l’usuari tingui uns coneixements previs o que hagi rebut alguna
informació, com ara un manual d’instruccions o, en el nostre cas, una explicació
d’un mestre cap a un alumne. Aquests coneixements previs estan molt marcats per
condicionaments culturals, geogràfics, per l’edat o el sexe...
Existeixen molts
recursos per introduir els nostres alumnes en el món de les icones i els senyals
i fer que comencin a familiaritzar-se amb els més usuals. Una manera molt senzilla
i eficaç és treballar-los a través dels contes. A continuació us deixo una
imatge amb diferents contes que estan explicats mitjançant les icones o els
senyals, i que poden ser molt enriquidors per als nostres alumnes.
Font: Encarna Beltrán |
A més a més, després d’haver treballat els contes amb els alumnes es pot proposar una activitat que consisteix en què ells mateixos creïn el seu propi conte però fent ús de senyals o icones. Jo mateixa, amb l’ajuda de la meva companya Sandra, vaig crear un conte titulat “Camí a l’escola” amb imatges únicament de senyals versemblants. Aquesta activitat ens podria resultar útil perquè els nostres alumnes puguin relacionar les imatges amb el seu significat; així, s’estimula el seu pensament simbòlic, sempre amb l’ajuda del professor o de les persones que l’envolten.
Fins a la propera!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada